Välmående

Höstpepp

Hej fina ni!

Hur underbart fin är inte hösten just nu? Löven har börjat falla från träden i sina höstiga färger och luften är sådär härligt krispig. När solen är framme är det vissa dagar tillräckligt varmt för att gå utan jacka eller åtminstone så att man klarar sig med skinnjacka 🙂

Jag själv älskar faktiskt hösten, dels för att jag tycker att den är så fin, men också för att jag älskar höstmodet. Snygga boots, skinnjackor och kappor, och så alla mysiga koftor och halsdukar. Sen förknippar jag också hösten med långa promenader där man kan kasta upp en hög med löv i luften och mysiga hemmakvällar med en filt, Netflix och varm choklad.. även om de senare sakerna ofta blir mer tanke än verklighet, haha.

Däremot så vet jag att många ser på hösten med ångest och,det är lätt att man hamnar i den klassiska höstdeppen. Det kan jag själv också lätt märka av, även om jag gillar hösten. Därför tänkte jag ge er mina bästa tips för att vända höstdeppen till höstpepp istället.

Tips för att vända höstdepp till höstpepp

  1. Mys
    Hösten är perfekt för alla sorters mys. Tänd massor av ljus hemma, sätt på någon mysig musik och ta dig tid till att läsa en ny bok., eller varför inte krypa upp i soffan med en kopp te och en ny serie.

  2. Rensa Det är något terapeutiskt kring att rensa och göra sig av med saker som man inte längre behöver eller använder. Oavsett om det rör sig om kläder, skor, möbler eller bara småprylar, så kommer det att få tid på bättre humör.

  3. Förnya hemmet
    Hösten är tid för förändring och då passar det perfekt att skapa lite förnyelse i hemmet. Under vinterhalvåret framförallt så spenderar vi trots allt ganska mycket tid där och man kan få väldigt stor effekt av små förändringar. Köp hem nya doftljus, byt ut soffkuddarna eller lyxa till det med en bukett av dina favoritblommor.

  4. Var extra snäll mot dig själv
    Om man känner sig fräsch och fin så kommer man också att må bättre, så lägg lite extra tid och fokus på att pyssla om dig själv, Unna dig själv den där massagen, manikyren eller frisörbesöket som du så länge har längtat efter. Du är värd det! Om plånboken säger stopp så är det också väldigt enkelt att köra lite hemmaspa med ansiktsmask, hårfärgning och nagelfix.

  5. Få saker gjorda
    Ni vet känslan man får efter att man har tagit tag i något jobbigt och sedan slutfört det? Den känslan är ju helt underbar. Det spelar ingen roll om det är en liten sak som att dammsuga hemma, eller något större som exempelvis att ta ett jobbigt samtal med sin chef på jobbet, man kommer att må bättre av att få saker gjorda. Gör en lista över saker som behöver göras och ge dig själv en klapp på axeln varje gång du utfört något. Kanske är det till och med dags att utmana sig själv lite extra? Det är bara du själv som sätter gränserna för vad du vill uppnå.

  6. D-vitamin
    En av de stora anledningarna till att det är lätt att bli deppig under hösten och vintern är att man vistas väldigt lite i solen och därför får brist på D-vitamin i kroppen. Därför år ett tips är att gå ut en stund i solljuset mitt på dagen. När man är ledig passar det ju perfekt med en långpromenad, men om man inte har tid eller möjlighet till det så kan det faktiskt räcka med en kvart på lunchen för att du ska märka skillnad. Om man har svårt att komma ut i solen så kan man också köpa D-vitamin kosttillskott på apoteket för en billig peng.

  7. Ljusterapilampa
    En annan konsekvens av att man vistas mindre i solljus på vinterhalvåret är att man blir tröttare. Vi behöver ljuset för att piggna till. Min kille har en ljusterapilampa hemma och jag har skrattat lite åt den hela sommaren, men nu på sistone så har jag faktiskt börjat uppskatta den. Det är så mörkt ute när väckarklockan ringer och det känns omöjligt att vakna till liv, men efter att ha ätit frukost framför lampan så känner jag mig alltid piggare 🙂

  8. Träna Att träna frigör endorfiner, vilket gör att man blir gladare och jag vet själv hur mycket positiv energi jag får av att träna. Stick iväg på en löprunda eller boka in ett gruppträningspass på gymmet. Det kanske till och med är dags att testa någon ny form av träning? Ta med dig en kompis så känns det lättare och ni kan peppa och hjälpa varandra.

Jag hoppas att ni hittade åtminstone några saker som ni känner passar er, så att ni kan njuta maximalt av hösten 🙂 Puss!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *